Jantelagen borde finnas i Lagboken

Du skall inte tro att du är något.

Du skall inte tro att du är lika god som vi.

Du skall inte tro att du är klokare än vi.

Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

Du skall inte tro att du vet mer än vi.

Du skall inte tro att du är förmer än vi.

Du skall inte tro att du duger till något.

Du skall inte skratta åt oss.

Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.

Du skall inte tro att du kan lära oss något.


Det som ni ser här ovan är alltså den beryktade, oskrivna Jantelagen från 1933. Kort kan man säga att lagen säger att man inte ska sticka upp och tro att man är bättre än någon annan på något sätt. Just detta kanske jag inte instämmer i till fullo eftersom man faktiskt kan vara bättre på t ex en sport än vad någon annan i din närhet är. Det är dock inte detta jag tror att Jantelagen vill förmedla i första hand.
Vad jag tror att den vill förmedla är just att du inte har rätt, oberoende av samhällsklass och/eller ekonomisk situation, att sticka ut och säga att du är bättre än någon annan som står "lägre" i samhället. Jag kan ju direkt konstatera att denna lagen absolut inte följs i Sverige eller i något annat land heller för den delen. Dock tror jag att det är fler människor än vad man tror som ändå, på något sätt, lever efter denna principen. Eller i varje fall försöker.
Själv är jag från en typisk arbetarklassfamilj och jag har lärt mig att jag inte ska se ner på andra människor. Det spelar liksom ingen roll vilken ekonomisk situation eller ursprung människan i fråga har. Du ska ändå visa respekt. "Det är väl självklart", tänker ni nu. Varför är det så självklart? Jag kan direkt erkänna att jag inte följer denna oskrivna lag till punkt och pricka. Vem gör det egentligen? Däremot försöker jag så gott jag kan.

Blondinbella (som ni som läser min blogg vet att jag inte precis har mycket gemensamt med, för att uttrycka mig diplomatiskt) är bara ett lysande exempel på hur Jantelagen ignoreras totalt i samhället, av vissa. Hon tillhör de övre klasserna ekonomiskt sett och har således, enligt henne, rätt att se ner på "bondesamhället". Rika människor är ju smartare, inte sant? Absurt om ni frågar mig!
Aksel Sandemose, som skrev Jantelagen, är enligt mig ett av de största genierna som existerat. Allt pga en enda, sketen låtsaslag? Ja! Det enda problemet, som jag ser det, är att han formulerade sig en aning klumpigt. Om man bara läser raderna utan att vara insatt kan det nästan verka lite rasistiskt. Det är inte omöjligt att det är menat så heller, men jag väljer att tolka det på ett annat sätt. Så, för att återgå till dagens samhälle, kan jag utan att tveka en nanosekund säga att en Jantelag i Lagboken hade varit bra. Inte bara för att alla "brats och överklassare" hade varit tvungna att komma ner från sina höga hästar, utan också för att man då skulle tänka till en extra gång innan man öppnade käften.

"Du skall inte tro att du är något" bara för att du är bättre än mig på att skriva, på att räkna. Jag har andra egenskaper som väger upp dina. "Alla människor är lika värda" är ett uttryck man hör ofta och naturligvis håller jag med. Alla människors lika värde är precis vad Jantelagen uttrycker, om än på ett klumpigt sätt. Läs noga vad som står i lagen; Alla meningar börjar med du, vilket indikerar att individen står i fokus här. Oss och vi är också frekventa ord i texten. Detta tyder på att det är ett slags "individen vs samhället"-tänkande inblandat. Det finns ingen individ som står över samhället! Det spelar ingen roll om du har mycket pengar eller om du är bäst i världen inom en sport, du betyder lika mycket, eller för den delen lite, som alla andra. Ingen bryr sig om att du har mycket pengar. Du tror att folk bryr sig om dig mer bara för att du är välbärgad, men du kunde inte ha mer fel! Du skrattar åt "det vanliga folket", men bryr vi oss? Nej! Du tror att du vet mer än oss andra. Vi vet att så är inte fallet. Du tror helt enkelt att du är bättre än oss! Vi vet att vi är lika bra! Detta är Jantelagen, mina vänner!

Att den, som sagt, är klumpigt formulerad gör egentligen ingenting då det med lätthet går att tolka den ändå. Jag har här gjort min egen tolkning av Jantelagen och om det är någon som har en annan gör det mig ingenting. Man skulle kunna säga att Jantelagen är "kommunism light". Grundidén är att alla människor är värda exakt lika mycket, men till skillnad från kommunismen där detta inte följdes överhuvudtaget, tror jag att Jantelagen inte har lika många kryphål. Skulle man införa denna i Lagboken, modifiera den lite så att den passar det moderna samhället mera, samt göra det straffbart att inte följa den, skulle vi få ett mer jämnlikt samhälle. Jag är helt säker på det. Förvisso tror jag inte själv på att det är möjligt att genomföra detta då det finns för många "aristokrater" i samhället. Dessutom gjorde jag nyss själv felet som enligt mig borde vara straffbart; jag såg ner på en grupp med människor. Det straffet hade jag dock gladeligen tagit för att få ett mer jämnlikt samhälle utan fördomar. Man är väl ingen ängel själv men jag försöker i alla fall..


MVH

En ovanligt filosofisk Jocki


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0