Arsenal FC - Det rätta valet, det enda valet!

Nu ska jag försöka mig på en sak som borde vara helt och hållet omöjlig. Det ska, enligt mitt sätt att se på saken, vara totalt jävla impossible att genomföra. Jag ska ändå försöka likt förbannat. Lyckas jag kommer jag ge mig själv Nobelpriset i Övertalning.

 Jag ska övertyga er som håller på något annat lag än Arsenal, att byta till Gunners. Jag ska övertyga er som inte håller på något lag alls men som är intresserade av fotboll, att Arsenal är det enda alternativet. Jag ska övertyga er som ger blanka fan i fotboll, om att fotboll är det enda rätta tidsfördrivet och att när ni väl blivit övertygade, ska Arsenal vara laget i ert hjärta. Wish me luck!


En klok man sa en gång för länge sedan: "Some people believe football  is a matter of life and death. I ensure you, it is much more important than that." En annan klok man sa även att "av alla oviktiga saker i livet, är fotboll den absolut viktigaste". Ni som ger blanka fan i fotboll sitter säkert och fnyser åt dessa, i era ögon, bisarra citat. Ni som gillar fotboll har en viss förståelse för sådana här uttalanden då ni vet hur mycket fotbollen betyder för vissa. Ni som redan håller på ett lag, vet att det som står är sant. Vi som håller på Arsenal lever efter principen.

Det finns många olika sporter i världen. Fotboll är bara en - den största. Alla vet om det och många har accepterat det, även de som är "oinvigda" i kulturen. Fotbollen är stor, ofantligt stor, det vet alla som har ett par öron och ögon. Det är oviktigt. Det ni verkligen behöver känna till är storheten med fotboll. Det är här Arsenal FC, eller "The Gunners" som vi "invigda" kallar dem, kommer in i bilden. Det finns människor som gillar konst. Jag är en sådan. "Men du går väl aldrig på några muséum, din lögnare!?", brölar de oinvigda! Nej. Jag har mitt muséum på väggen i min lägenhet. Jag har mitt muséum i nästan varje hus och lägenhet i världen. Jag har mitt muséum i mitt hjärta. Jag har Arsenal i mitt hjärta.

Som jag sa innan, finns det ett näst intill oändligt antal fotbollslag i världen. Hur ska man veta vilket som är bäst att hålla på? Mitt svar: det vet man bara. Ett fotbollslag är precis som en vän; gillar du det, umgås du ofta med det. Ogillar du det, överger du det. Du behöver inte anstränga dig för att hålla på ett lag. Laget gör jobbet åt dig. Det enda du behöver göra är att sätta dig tillrätta i din flashiga soffa, öppna ögonen och se. Se på spelet, se på hur bollen rör sig, se på hur spelarna rör sig, se hur striden utkämpas på planen, på hur de svettas. De svettas för min skull och för din. De svettas för att du ska kunna njuta av det du ser. Ser du hur bollen går som på ett snöre mellan spelarna? Ser du hur bollen verkar fastklistrad på fötterna? Ser du gnistan i spelarnas ögon? Den säger: "Nu jävlar ska bollfanskapet in i mål!". Där blev det mål! 70000 människor skriker ut sin glädje på arenan. Vad gör du?

Du pratar om dina muséum. "Besök Le Louvre så att du får lite konst på näthinnan, din obildade jävel", säger du. Besök Emirates Stadium, säger jag. Konst i rörelse. Det finns många lag, men det finns bara ett Arsenal. Från norra London kommer de. De delar stadsdelen med dom inte lika grandiösa Tottenham Hotspurs. Senast dom vann ligan var allt svart och vitt. Det lär ha hunnit bli svart och vitt igen innan de vinner ligan åter igen. Det finns många lag, men bara ett Arsenal. Det finns mycket konst i världen, många vackra saker, men bara ett Arsenal - det vackraste. Varje gång bollen nuddar foten på en Arsenal-spelare, skapas ett nytt kapitel i konsthistorien. Man vet att det är något vackert som håller på att hända. Plötsligt händer det! Ett antal väggpass, en tvåfotare och en djupledsboll. Sen rasslar nätet till. Min hals tål inte fler glädjeskrik..

Men Manchester United då? De vann ju båda ligan och Champions League förra året. Varför ska jag inte hålla på dem då? Mitt svar: fuck them! Arsenal är vackert och att jämföra Arsenal med ett gäng Skotska lodisar, vore att häda. Jag lovar att så fort ni har slängt ett av era ögon på Arsenal, kommer det andra snart att följa efter. Man blir förälskad. Det är en passion. Fotbollen förbrödrar, skapar gemenskap, vänner. Det finns absolut ingen annan sport som ens kan mäta sig med fotbollen. Fotboll och Arsenal är en livsstil; en livsstil som du kan vara en del av. Det enda du behöver göra är att slå på din TV och se. Se på hur historia och konst skapas. Du kommer inte att ångra dig, jag lovar.. 

Det slår väl i alla fall att gå på muséum, inte sant?

Arsenal, forever in my heart <3

Tillägnas alla er som tvivlar där ute!

Jocki

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0