Sommaren i ord och siffror

Först och främst, innan jag berättar för er vad jag gjort i sommar, vill jag bara säga en sak. Jag vet att det är ganska stor tabu på att berätta för andra vad man tjänat och så. Varför, undrar jag då? Varför ska man inte få skryta om att man tjänat pengar för? Man har ju ändå slitit för pengarna och om man är stolt och nöjd över det man tjänat, ser inte jag någon anledning till varför man inte skulle kunna tala om det. Vill ni råna mig eller något så kör hårt..pengarna är ändå redan på ett säkert konto, bastardos! :D

Nu ska jag gå igenom hur min JOBBiga sommar har varit och jag börjar med:

Maj

Jobbade timmar:
18,5
Antal dagar jobbade: 3
Lön: 2000 kr
Kommentar: någon gång runt 1-10 maj (kommer ej ihåg exakt när, kolla bloggen om ni orkar) va jag alltså på arbetsintervju på Vin&Skafferi Hus 13 på Fästningen i Varberg. Jag va skeptisk till det hela eftersom min chef, Mattias, inte precis hade varit trevlig när jag jobbade i Läjet förra året. Men eftersom jag inte hittat något annat tänkte jag att jag lika gärna kunde höra vad han ville. Sagt och gjort, jag tog tåget till Vbg och gick på intervjun. Jag kom dit och tio minuter senare hade jag ett jobb. Fram till 15:e augusti sträckte sig kontraktet och jag skulle bli inringd redan några gånger i maj för att hjälpa till. Jag jobbade den 17:e, 22:e och 25:e maj. En rätt så slapp start, men det skulle bli värre. Sanna mina ord :)

Juni

Jobbade timmar:
105
Antal dagar jobbade: 15
Lön: 11 067 kr
Kommentar: här började allvaret. Fram till midommar jobbade jag inte utefter något schema utan hade ledigt lite då och då, när jag inte behövdes. Runt midsommar började sommarschemat och då blev det jobb tisdag-söndag. Juni va en helt okej månad och jag behövde inte slita ut mig totalt. Lite ledighet hade jag också även om det va kasst väder. Jobbet flöt på bra och nu väntade juli, den ruggiga månaden.

Juli

Jobbade timmar: 170
Antal jobbade dagar: 26
Lön: 18 379 kr
Kommentar: jag har ett enda ord som kan beskriva den här månaden: JOBB! Jag jobbade sex dagar i veckan varje vecka och hade knappt ledigt alls.  Det slet något fruktansvärt på kroppen och man hann inte återhämta sig på den enda dagen man va ledig. Dock flöt jobbet på bra och förutom en dispyt med en viss lök vid namn Hasse, kom jag bra överens med alla...utom Mattias då, han hade återgått, från att ha varit trevlig under första delen av sommaren, till sitt vanliga, sura jag igen. Det är inte kul att va i närheten av honom när han är på dåligt humör. Fråga tallrikarna! :P
Men månaden flöt på bra och augusti närmade sig med stormsteg..


                                                                         Beviset! :)


Augusti

Jobbade timmar:
83
Antal jobbade dagar: 13
Lön: ????? (september)
Kommentar: augusti har flutit på snabbt och vissa dagar va typ inget alls att göra. Lönen för augusti får jag i september och det ska bli spännade att se. Lite extra pengar har ju aldrig skadat. Har redan bokat in mig för jobb helgen den 13-14 september. Dom måste ha gillat mig eftersom dom vill ha mig tillbaka ;)
Annars va det igår, sista dagen, som va den jobbigaste på hela sommaren. Naturligtvis. Det finns egentligen inga ord för at beskriva hur jobbig den va men om jag säger såhär: ta alla andra jobbiga dagar som jag skrivit om här på bloggen, multiplicera dom med tio och ni har svaret. Det kändes som om disken aldrig ville ta slut. Ett steg framåt......och tio bakåt! Den tog iaf slut till slut, lyckligtvis och jag kunde slingra hem. Sommaren har varit helt ok. Folket jag jobbat med har varit helt ok, vissa bättre än andra naturligtvis.

Jobbade timmar under sommaren: 376,5
Antal jobbade dagar under sommaren: 57
Tjänade pengar under sommaren: 37 839,50 + lönen i september

Om jag va chef:

- Skulle jag ge Mattias sparken, degradera mig själv och utse Sandra till ny chef.
- Sätta munkavel på Mange (sämre humor får man leta efter...länge!)
- Tvinga Peder att va sur ibland (man kan inte vara glad hela tiden, din smile-gubbe!)
- Sätta Kalle i en hage där han hör hemma.
- Förbjuda andra pesoner än mig själv att diska. Ni förstör min ordning! :D
- Aldrig ha anställt lata personer (inga namn nämnes)
- Gjort om restaurangen till en bordell............eller kanske inte :P

Sedan har vi ju det här jag tjatat om hela sommaren. Ni vet vad det är. Just de ja; dricksen!
Som ni vet har jag ju sparat all dricks jag fått under hela sommaren i en liten låda. Anledingen till att jag gjort detta är enkel; jag ville se hr mycket mer än de 300 jag fick förra sommaren, jag skulle få den här. Det lev liiiiite mer om man säger så :)

Dricks erhållen under sommaren: 6 393,50 kr
Kommentar: ja, ni ser rätt. Det är faktiskt så mycke. Jag hade räknat med typ 4000 kanske, men inte 6000. Detta är alltså pengar jag inte behöver betala skatt på och som jag har fått som en ren bonus. Jag hade som mål att kunna köpa en ny DVD för mina drickspengar. Det blir en jävligt bra DVD om inte annat :D


Lolli och Ellen räknade först och sedan buntade Anna ihop pengarna i fina högar. Ner i ett kuvert åkte dom och imon åker dom in på mitt bankkonto. Satte över 16 000 på mitt andra "säkra" konto innan och jag har nu en förmögenhet på 40 000 att röra mig med. Dock tänker jag inte ha mer än max 10 000 på mitt kortkonto. 40 000 + dom 6 400 + lönen i september + csn på ca 10 000 + sktteåterbäring på 1000-2000 = säker ekonomi i höst och fan så långt framöver. Dessutom har jag ju jobb i höst också. Ekonomi är inget problem för mig om man säger så :)

Idag fick jag även min hemtenta på mailen. Den såg jobbigare ut än den förra men om jag anstränger mig lite kommer jag klara den. Sen tycker jag det är tråkigt att jag inte kan/får va med på Kick off:en imon men jag överlever nog. Hela hösten är full av fester och jag har råd att gå på varenda en av dom..


                                                                         Glad idag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0