Eurodance <3

Jag är fullt medveten om att jag är ganska ensam om min musiksmak här i Halmstad men det skiter jag i. Eurodance är alltid den genre som tilltalat mig mest, även om vanlig dance och i viss utsträckning techno/club också funkar. Den enda anledningen till att jag gillar just eurodance är väl att jag gillar "soundet" i låtarna. Man kan höra på en låt om den är eurodance. Att eurodance härstammar från Hip-Hop och House musiken (som jag inte är ett stort fan av) spelar ingen roll då "rapandet" i låtarna ofta ackompanjeras av grym musik. Det va i USA som de första tendenserna till eurodance startade men det var i Europa, närmare bestämt i Tyskland, som den första riktiga eurodanceartisten, Masterboy, fick sitt genombrott. Dock var det inte honom jag hörde först.

Den första eurodancelåten jag hörde var Mr. Vain av Culture beat, även dom Tyskar. Detta va runt 1995-96 nån gång. Jag blev typ helt chockad av hur bra det va. Förut hade jag bara hört massa andra skitlåtar, men detta var bra, riktigt bra! Det slutade med att jag köpte deras skiva. Sedan har det bara "runnit på" så att säga. Nuförtiden görs inte den klassiska typen av eurodance längre och det närmaste man kan komma eurodance idag är väl Akcent - Kylie (som för övrigt e grymt bra). Jag vet inte exakt när det slutade men när 90-talet tog slut tror jag även att eurodancen dog. Synd som faen enligt mig då man antagligen aldrig kommer att kunna göra så bra musik igen.

Några andra eurodanceartister som jag lysnnade på när jag va mindre är Scatman John, Alexia, Double You, Basic Element, Ice MC, The Real McCoy och Captain Jack, för att nämna några. Nästan alla rappar i sina låtar men har ett eget sound. Det är soundet som jag gillar och det är även soundet som gör att sången blir bra. När det kommer till jämförelsen mellan kvinnliga eurodanceartister och manliga diton vet jag inte vad jag ska säga. Det spelar ingen roll i mina ögon (öron :P) då det är soundet som gör låten. Tror det är ganska jämt fördelat mellan könen faktiskt.

Det är som sagt inte så många som delar min positiva uppfattning om eurodance, vilket jag tycker e konstigt eftersom det är den perfekta partymusiken, då den innehåller både bas och grymt sound. Men om ni vill lyssna på Smurfarna eller Amy diamond så tänker inte jag hindra er ;)
Jag vet inte vad jag ska säga mer så jag lägger istället ut en liten lista på de (enligt mig) bästa eurodancelåtarna jag hört. Finns säkert fler bra som jag inte hört ännu, men det gör jag säkert snart i så fall :)

EURODANCE (ingen rangordning)

Culture Beat - Mr. Vain
Ice MC - It's a rainy day
Loft - Mallorca
Corona - Baby Baby
Basic Element - The ride (svenska, för övrigt)
Basic Element - Leave it behind
Cool - Paradise
Rednex - Cotton eye Joe
Maxx - Get away
Cindy Lauper - Girls just wanna have fun
Magic Affair - In the middle of the night
Modern Talking - Sexy sexy lover
Modern Talking - Geronimo's Cadillac
Antares - Ride on a meteorite
E-rotic - Do it all night
E-rotic - Sex on the phone
DIP- Give me your lovin' (en av mina favoriter helt klart, lyssna på soundet!)
DJ Bobo - Shadows of the night
Chaka Boom Bang - Tossin' and Turnin'
Ten Minutes - Your Toy
Base project - Future land
Masterboy - typ alla låtar men Everybody Needs Somebody e grym!
Haddaway - Rock my heart
Nina - Until all your dreams come true
Indra - Anywhere
Solid Base - Perfect Melody
Sash - Ecuador
Look Twice - Move your body
La Bouche - Be my lover
Capella - Move on baby´

Några nyare

Pakito
Basshunter
Laser Inc
Sash
Groove Coverage

Shit va många det blev och detta är säkert inte alla heller. Det var bara alla jag kunde komma på nu :P
Men nu vet ni iaf vad ni ska ladda ner nästa gång ni slingrar in på DC++ eller vad ni nu har för nåt program :)

Dagens låt: fan! Har ni inte fått nog av låtar nu!? ;P

image18

                                                          Boyeahhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!! <3<3<3

Kommentarer
Postat av: Lojs

hm, men smurfarna e rätt grymma faktiskt.
du spy å skiter ut eurodance låtar som om du fått magsjuka. åå jaa de går väl dansa till så okej ;)

2008-02-27 @ 15:36:06
Postat av: lotta

haha du är söt du hesten.

2008-02-27 @ 15:48:36
URL: http://charlottesofie.blogspot.com
Postat av: Linnéa

Ja sidan är fin. Haha det är det ja med hittat. Det är ju ägaren som skrivit det, hon är nog dyslektiker :)

2008-02-28 @ 16:01:30
URL: http://linneagunnarsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0