Egypten - Del 2

Fredagen (7/3) började vid 07.30, då jag och Anna slingrade upp för att få ut så mycket som möjligt av dagen. Vi gick ner till matsalen och käkade en "interkontinental" frukost, mest bestående av kakor i alla dess former. Jag kan ju säga så här; om du är rädd för att bli fet, ska du inte äta frukost på ett hotell i Egypten. Shit va fett! men jag kan ändå inte bli fet, så mig gör det inget :)
Om jag inte minns helt fel gick vi ner till stranden efter frukost. Väl där nere gjorde vi en tråkig upptäckt; det va någon som hade dumpat en soptipp i havet! Det flöt bla omkring plankor med spik i, så jag å Anna nöjde oss med att sitta i solstolarna med en varsin drink. Drinken fick vi av en tjej som jobbade där på stranden. Varför nämner jag då detta? Jo, det är nämligen så att hon va en av två kvinnor jag såg jobba i Egypten. Under hela veckan såg jag endast två kvinnor som jobbade alltså. Snacka om annorlunda från Sverige. Ingen pappaledighet här inte! :P

Efter att ha huserat på stranden ett par timmar gick vi för att käka lunch. Vi snackade lite med Marko, men förklarade att vi inte hade tid att komma in å dricka té just nu. Det spelade ändå ingen roll sa han eftersom han ändå "va tvingad" att gå till moskén för bönestunden vid 12. För övrigt kan jag även tillägga att Minareterna (dom brölande bönetornen vid moskéerna) va trevliga att lyssna på. Speciellt när det va flera samtidigt. Ljudet är svårt att beskriva för någon som inte hört det nån gång, men det va coolt.
I vilket fall som helst gick jag och Anna över vägen (lättare sagt än gjort då det varken fanns övergångsställen eller rödljus. Inte heller några som helst trafikregler existerar i Egypten) och bort till McDonald's en bit bort. Där käkade vi lunch och förökte undkomma alla jävla försäljare (dock blev vi anfallna även på McDonald's av ett as som ville att vi skulle köpa nåt skit. Jag dissade honom efter att ha spelat intresserad först).
Efter lunchen gick vi tillbaka till hotellet och sladdrade ner till poolen. Där låg vi och stekte hela dagen för att på kvällen duscha och göra oss redo för att gå ut å käka igen.

Även denna kvällen blev vi guidade av Marko till en restaurang. Både jag å Anna käkade någon sorts grill-mix, men vi ratade levern. Detta fick restaurangägaren att fråg varför vi inte käkade hans mat. Vi sa som det va; att vi inte gillade lever, varpå restaurangägaren (såg ut som min franskalärare för övrigt; det aset!) accepterade med en sur min. Efteråt gick vi till Mrko och drack té å snarrade ett tag. Han berättade bland annat att han va ihop med en Rysska vid namn Olga. Han berättade också att hans morsa och resten av hans familj typ hade frusit ut honom pga detta, men att det var värt det. Marko förklarade att många Egyptiska män gillar utländska kvinnor eftersom man kan ha sex före giftermål med dom. Egyptiska kvinnor hatade han..
Jag kan ju direkt säga att jag aldrig litade på honom, men det va inget personligt, utan gällde alla Egyptier. Jag återkommer senare till varför jag tycker så.

Efter vi hade druckit upp téet (kom hit så får ni smaka. Anna köpte ett halvt kilo Egyptiskt Hibiskusté :D) gick vi tillbaka til hotellet för att omgruppera inför morgondagen. Vi satt ett tag på balkongen och jag kan ju säga att; den som sa att ökennätter är kalla, kan suga sin egen stjärt och göra en bakåtvolt in i den, för vid 23.30 va det, enligt mina beräkningar, typ 25 grader ute fortfarande. Detta va ändå inte en av de varmaste nätterna.
Vi gick sedan å la oss för att orka upp dagen efter, då vi tänkte utforska lite mer stränder. Vad besvikna vi skulle bli..

Fortsättning följer..

image25

                                   Jag på stranden, med en Long Island i handen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0