Egypten - Del 4

Uppstigning 04.30. 04.30 är en tid då ingen människa är skapad för att gå upp vid. Det spelade emellertid ingen roll då bussen till Luxor gick vid 05.25 från hotellet och missade vi den, missade vi hela Luxorresan och det ville vi absolut inte. Vi gick iaf ner och hämtade ut våra frukostlådor (innehållande bajs typ) i receptionen och masade oss sedan ut till bussen. Väl på bussen kunde man slappna av lite iaf och jag satt och lyssnade på musik en stor del av resan. Bussen var kanske fylld til 3/4 med folk från olika Skandinaviska hotell runtomkring Röda Havet och det verkade vara ett ok gäng. Både unga och gamla.

Bussen anslöt sig till en konvoj bestående av ytterligare ca 150 bussar som skulle ta oss genom Rödahavsbergen och till Luxor. 5 timmar skulle det ta att åka dom lite mer än 30 milen, men då ingick diverse stopp på vägen. Anledningen till att turistbussarna måste åka i konvoj är helt enkelt risken för överfall i Egypten. 1 buss - lätt mål för extremister och annat löst folk. 150 bussar - skulle inte tro det! :)
Vi åkte iaf en bra stund genom Rödahavsbergen, vilket egentligen inte va särskilt mycket att se. Det är berg för guds skull! Sketna berg och öken typ!
Efter att ha passerat bergen gjorde vi iaf rast i 15 minuter och vår eminente guide, Henrik, sa att vi fick sträcka på benen om vi ville. Inget speciellt hände under rasten så jag tänker inte gå in närmare på den.

Sedan fortsatte resan. Vi passerade genom en stad som hette Qena och gradvis förvandlades ökenlandskapet till grönska. Utmed Nilens kanaler var det definitivt ingen öken. Så, efter många om och men, kom vi äntligen fram til vårt första mål på resan, Karnak!
Vi gick ut ur den luftkonditionerade bussen och fick en smärre chock när vi slogs av den 42(!!!!!!) gradiga vinter(!)värmen i Luxor. Vi följde guiden in mot templet och han gav oss först en guidning och sedan fick vi vandra runt själva i nån timme. Jag kan nämna att det va olidligt varmt och att flera personer typ däckade av värmen. Inte jag dock! :)
Det är egentligen väldigt svårt att beskriva vad vi såg inne i Karnak så jag råder er att gå in på min facebook och kolla. Det var otroligt vackert iaf! Några saker kan jag iaf nämna. Vi blev ledde av en polis/vakt, utrustad med AK47:a och granater, in till ett "förbjudet" område, där vi fick ta kort på nån stor staty. Rätt så grymt faktsikt, förutom att kortet som polisen tog på mig å Anna blev uselt pga att han inte visste hur man använde min kamera + att han och en annan skäggröv ville ha betalt. Vi gav dom lite pengar och gick sedan ut igen.

Detta hände en gång till. Jag, Anna och en annan kärring (med på nåt kort) gick till ett mörkt rum och tog kort på några statyer som var coolt upplysta. En vakt slingrade in och ville ha betalt för att han höll uppe dörrn typ. Alla tre ignorerade honom och han blev sur som en Ä-gurka och svor på arabiska. Han kan suga min salladsbuffé!
Grymma bilder blev det dock! :D

Efter att ha vandrat runt och förundrats utav Egyptiernas konst och hantverk, gick vi tillbaka till bussen. Att komma in till AC:n va nog det goaste jag någonsin varit med om! Härnäst skulle vi besöka ett papyrusinstitut och lära oss hur man gör papyrus. Det var väl måttligt roande och det var över gabska snabbt. Ingenstans slipper man äckel-försäljarna och ockrarna kan jag ju iaf konstatera. Jag ska köra upp ett minaret i arslet på er!
Därefter åkte vi till hotellet där vi skulle bo över natten. Ett 4**** hotell va det också! Grymt lyxigt! Bästa AC:n jag upplevt iaf. Det va ju fan som att sova i en igloo! :P
Vi gick iaf ner till poolen som flöt på Nilen faktiskt. Den va grymt svalkande efter en lång dag i hettan. Vi umgicks med två skåningar vid namn Therese och Martin också. Riktigt trevliga :)
Jag och Anna käkade på kvällen nere vid Nilen på en fin restaurang och somnade mätta och belåtna. Nästa dag skulle även den bli lång, tom längre så vi behövde sömnen...

Fortsättning följer..


image27

                                                          The Gate of Karnak :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0