Egypten - Del 5

04.30 igen. Denna ruggiga tid som ingen människa är skapt att existera vid. Vi hade iaf sovit gott de timmar vi sovit eftersom AC:n va magnifik. Kan ju nämna att om inte AC:n hade funkat hade vi förångats, då det vid 00.00 (typ), precis innan vi gick och la oss, va runt 35 grader ute. Det va som att kliva in (ut :P) i ett växthus när man gick ut på balkongen i Luxor.
I vilket fall som helst slingrade vi ner till matsalen och slukade en frukost innan vi, 05.30, sladdrade ut till bussen igen. Dagens första stopp va Konungarnas Dal, där vi skulle få titta på bla Tut Ankh Amons (son av Amon rent översatt) gravkammare + mumie. Vi åkte ett bra tag, typ 40 minuter, över på andra sidan Nilen innan vi kom fram till KD. Väl där gick vi först och köpte separata biljetter till Tut Ankh Amons grav och erhöll sedan biljetter till 3 stycken valfria gravkammare. Jag kan nämna att det totalt fanns, och finns, 62 utgrävda gravkammare men att fler upptäcks hela tiden.

Anledningen till att Tut Ankh Amons grav kostade extra var såklart mumien som i maj ska tas bort från allmänhetens blickar för gott. Slitage sades vara orsaken.
Vi kte iaf med ett litet el-tåg upp till själva dalen (se facebook för bilder) och fick först en stunds guidad visning av diverse gravar (på utsidan). Sedan fick vi ströva omkring fritt och välja ut 3 gravar vi ville se. Jag kommer inte ihåg exakt vilka gravar vi besökte men först ut va iaf Tut Ankh Amons. Jag kan även nämna att det rådde totalt fotoförbud nere i alla gravar.
En lång gång ledde ner till ett rätt så litet rum. Till vänster när man kom in låg Tut Ankh Amon i en glasmonter. Mumien va grymt välbevarad och man kunde typ se ansiktsuttrycket på honom. Han dog när han va 18 eller 19 så han va inte särskilt lång. Lottis-lång typ ;)
Smala armar och smala ben och det såg ut som om någon hade skitit på honom.......nä jag skoja, han va grymt fin han :D

Därefter gick vi för att besöka den högs belägna graven av alla. Nämligen Farao Tuthmosis (något nummer). Man fick först gå en bit på en stig för att sedan gå upp för en jävligt brant metalltrappa. Typ 90 graders lutning kändes det som och lång va den också, men jag ska inte klaga. Det gjorde kärringarna så bra ändå :P
Därefter kom vi till ingången och en ca 70-80 meter lång, brant gång ledde ner i graven. Sedan en bro över ett stort hål i marken och sedan ännu en 40 meter lång gång ner. Sen va vi framme i gravrummet där en mega-sarkofag stod. Grymma målningar (med 4000 år gammal originalfärg) på väggarna och massa andra vackra saker. Grymt varmt va det också, minst 40 grader redan och då va klockan ändå bara 08.00 på morgonen. På dagen kunde det bli upp mot 50 grader där nere sa en lurk som satt där. Svetten lackade och vi slingrade upp igen. Det va jobbigare men vi hade gott om vatten så det va lugnt.

image28

                                         
Vi gick sedan till två andra gravar som båda har fallit mig ur minnet, men jag minns iaf att i båda var det grymt stora och vackra väggmålningar och i den ena va det en super-mega-enorm srkofag och en massa japaner med kameror. Japanerna va dock varken gamla, stor eller vackra..
Vi strövade sedan omkring en stund och tittade på dalen + att vi tog kort på nån arab...Ahmed hette han visst. Ovanligt.....NOT! Vi hade tur som va där så tidigt som vi va, eftersom det snabbt fylldes på med folk.
Vid 09.00 gick bussen igen och nästa stopp var ett kort sådant. Memnonkolosserna närmare bestämt. Dom va grymma men det va lite synd att dom hade byggnadsställningar som täckte delar utav dem. Sedan fortsatte bussen till vårt nästa mål; Drottning Hatsheputs dödstempel (facebook för bilder). Det finns egenligen inte så mycket att säga. Det va mäktigt och det va varmt. Svetten rann på min rygg (jag hade ryggsäcken med allt i) och ner i mina kallingar. Mysigt värre! Vi fick iaf en guidad tour först och kollade sedan själva runt lite. Vilken utsikt!
En göbbe i vår grupp hade oturen att trampa snett och bryta benet, men han fick snabbt vård på nåt sjukhus och va till baka senare på dagen.

image29

Efter att ha varit i templet några timmar gick vi tillbaka till bussen och begav oss mot vårt nästa mål; Nilen och en lyxbåt! Klockan va nu runt 14 lokal tid och vi va hungriga. Inte så länge till dock. Vi käkade en buffé inne i en av båtarna samtidigt som vi sakta flöt ut på Nilens lugna vatten (woho poetiskt värre :P). Efter lunchen gick jag och Anna upp på soldäck och bara njöt av värmen och den svaga brisen, som smekte våra kinder (sluta va så poetisk din bastardo!......okej då! Jag ska sluta..tråkmåns...)
Själv satt jag med fötterna i poolen uppe på däck och bara existerade typ. Grymt avkopplande och mysigt. Rekommenderas starkt för er som hade tänkt besöka Egypten. Fint landskap va det också.
Efter två timmar gick vi i land igen och blev körda tillbaka till hotellet igen för att checka ut. Eller, när jag tänker efter så hade vi redan checkat ut så vi begav oss helt sonika "hemåt" till Hurghada igen. Vi anslöt oss till konvojen och åkte iväg i samma riktning som vi hade kommit från. Utmed vägen vinkade små barn till oss och kastade slängkyssar (ja det är sant!). Det "roligaste" som hände under hemresan va iaf att när jag gick på bussens toalett för att pissa, valde jag inte precis rätt tillfälle. Jag valde ett tillfälle då bussen åkte 5 meter, tvärstannade, åkte 5 meter och tvärstannade. Så höll det på i typ 10 minuter och jag kan ju ärligt säga att jag lyckades med bedriften att pissa mer utanför toaletten än i den.  Bland nanat på mitt eget ben och mina fötter, som va sandalprydda..

Runt 20-tiden kom vi tillbaka till hotellet igen och jag å Anna gick ut för att äta något. Vi snackade med Marko en stund, drack lite té och käkade gott på en restaurang. Därefter gick vi till hotellet och tog en drink eller två, som vi tog med oss upp på rummet och satt på balkongen och drack. Klockan hade nu hunnit bli tolv och det va väl typ 25 grader ute fortfarande. Vi va dock trötta och valde att gå å lägga oss för att orka slappa riktigt hårt vid poolen nästa dag..

Fortsättning följer..

image30

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0