Egypten - Del 6, 7 & 8

Nu undrar ni säkert varför jag har valt att slå ihop de sista tre dagrna när jag har skrivit om de andra separat. En enkel förklaring existerar; tisdagen efter vi kom tillbaka från Luxor, samt onsdagen gjorde vi egentligen inget som är värt att nämnas i detalj. Torsdagen va hemresedag och om jag ska vara helt ärlig, hände det mer på denna dagen än på de två dagarna före. i vilket fall som helst börjar jag med tisdagen.

Tisdag 11/3: jag och Anna unnade oss en rejäl sovmorgon på en hel timme(!) eftersom resan till Luxor hade tagit rejält på krafterna, då vi hade gått upp 04.30 två dagar i följd. 08.30 gick vi alltså upp och slingrade ner till frukosten. Vi var uppenbarligen inte de första som varit där då den va totalt länsad på allt ätbart nästan. Jävla Ryssar! Efter frukost krålade vi ut till poolen för att inta positioner i solstolarna, i vilka vi hade tänkt tillbringa större delen utav dagen. Problemet va bara att alla solstolar redan va upptagna och Towel-boy (som hette Tyson och gillade Maradona, men som blev förvånad när jag sa att Maradona slutat spela fotboll) kunde inte hjälpa oss hur mycket han än ville (rövslickare som alla andra, såklart). Vi fick ta två dynor istället och lägga dom på marken. Det funkade det också och vi lade oss för att steka lite i den 35 gradiga värmen. Poolen va trevlig även den och användes flitigt. Vi käkade lunch på hotellet och återgick sedan till solbadandet och solbrännepåbättringen. Det va gött som faen men det är svårt att beskriva...ja ni vet ju hur det är att sola så jag tror jag skippar det ;)
På kvällen gick vi ut å käkade på nån restaurang som tyvärr fallit mig ur minnet, men gott va det säkert! Vi snackade även med Marko och blev bjudna på rött hibiskusté som vanligt. Sedan tog vi en drink på balkongen och gick därefter å la oss.


image33


Onsdag 12/3: uppstigning 07.30 som vanligt. Frukosten var intakt och det fanns lediga solstolar. Tji, fick ni Ryssjävlar! Här skulle jag bara kunna säga att jag gjorde samma sak som dagen innan, och det tänker jag göra också; vi gjorde exakt samma sak denna dagen som förra dagen :D
På kvällen var det lite annorlunda dock. Jag å Anna köpte lite sovenirer till familjen. Lite papyrus och sånt typ. Vi köpte även en varsin kartouche. En kartouche är en halssmycke med ditt namn i hieroglyfer av guld. Diamanter finns även att finna på våra. De var fan inte billiga men shit va snygga dom e (bild längre ner!). Handgjorda också!
Efter att ha varit på sovenirjakt gick vi ut och letade efter en fin restaurang eftersom det va sista kvällen. Vi hittade en och vi trodde priserna skulle vara därefter också. Den va dock lika billig som allt annat i Egypten. Shit va billigt allt är i Egypten. Exempel: Ett paket cigg = 12 kr, en burk Cola = 4 kr och Svampfyllt Kycklingfilébröst med klyftpotatis och vitlökssås, samt en sallad + två Stella (inhemsk, god som fan, öl) = 70 kr(!!!!!!!!!!!!!). 70 kr får du inte ens en halv huvudrätt för i Sverige. T o m McDonald's va billigare. En Big Mac (typ) = 10 kr. Vi käkade gott och gick sedan för att säga hejdå till Marko. Han ville bjuda med oss till en äkta Egyptisk caféteria och vi hängde på. Det var mitt inne i ett Egyptiskt område i Hurghada och jag såg inga turister nånstans. Anna rökte shisha, men jag avstod eftersom jag inte gillar att få rök i lungorna. Anna å Marko satt och rökte på ett tag och sedan, framåt 12-tiden, slingrade vi hem. Dock blev vi guidade av Marko först genom massa affärer och han agerade tolk åt oss så att vi fick varorna billigare. Därefter upp på rummet och ta en drink på balkongen. Därefter i säng..

Torsdag 13/3 - Hemresa: dagen började 08.30. Vi käkade frukost och gick sedan ut i entréen för att vänta på bussen som skulle komma 10.35. En av rövslickarna anmärkte på att vi la hotell-dricksen i lådan (som va överenskommet mellan hotellet och Fritidsresor) istället för att springa runt och ge alla dricksen i handen. Allt för att få en extra slant! Hur jävla dum tror han att man är liksom? Patetiskt! Det hela blev inte bättre utav att han (liknade Saddam Hussein för övrigt) kom fram till mig och frågade varför jag va arg. Jag va ju inte arg så jag frågade varför han frågade det. Då sa aset att man alltid va tvungen att le. Då tänkte jag säga något väldigt otrevligt men jag lät bli och gick istället på toa för att slippa lismaren. 
Bussen va 15 minuter försenad men när vi väl kom på så va vi på väg hem! Det tog en halvtimme till flygplatsen och när vi kom dit sade dom åt oss att vi skulle gå igenom ungefär 5 passkontroller. Dom ljög inte. Det värsta jag varit med om. Okej, det är en militärflygplats men ändå! När vi väl kommit igenom alla metalldetektorer och kontroller satte vi oss ner och väntade på planet. Vi passade även på att handla lite taxfree-sprit till diverse människor. Planet lyfte vid 15.10, 40 minuter försenat. Nu kunde man äntligen slappna av tänkte jag, men icke! En skrikande bäbis gäckade mig under hela resan så jag hade ont i huvet när jag kom hem. Hem kom vi dock och mossan å fassan mötte oss på Landvetter. Vi körde till Varberg för en mellanlandning, med lasagne och sedan tog jag och Anna nattåget till Halmstad. 00.15 va vi hemma, över tolv timmar efter det att vi lämnat hotellet. Men hemma va vi iaf!

Så för att summera resan kan jag säga så här: vädret kunde inte varit bättre. Över 30 grader och sol varje dag. Stränderna sög balle då dom va nedskräpade och dessutom fanns det inga allmänna stränder. Vill du bada på en strand, åk till Tylösand! Egyptierna kan suga min *%¤#%& då dom va på en hela tiden. Ingenstans fick man vara ifred, inte ens på rummet när man försöker knulla! Det fanns dock undantag, men dom va lika sällsynta som gnuer är i Sverige. Maten va helt okej och själva staden va väl inget å klaga på direkt. Luxor va dock det bästa med hela resan och jag som är historieintresserad fann det extra spännande. Jag rekommenderar starkt Luxor! Resesällskapet kunde ha varit bättre...........nä jag skojar bara; Anna e bäst och jag älskar henne så otroligt mycke! :D Vi kommer nog aldrig återvända men det är kul att ha varit där iaf! Nästa resa blir till nån ö-grupp i Stilla Havet typ; Reunion Island någon? :) 15000 kr borta men det va det värt och dessutom e jag brunare än er!! haha!!!


image32

                                            Våra kartoucher! Min är den till vänster! :)

Kommentarer
Postat av: Lotta

Åh min lilla heeest! Fan va kul ni verkar ha haft det!!!

2008-03-29 @ 19:56:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0