Av alla oviktiga saker i världen...

...är fotboll det absolut viktigaste.

Some people believe football  is a matter of life and death. I ensure you, it is much more important than that.

- Bill Shankly

Ovanstående är två av dom mest klockrena citaten jag någonsin sett. Dom är oerhört talande och förmedlar exakt hur jag känner för fotboll. Det finns stunder då jag försökt intala mig själv att det inte spelar någon roll hur resultatet i en match blir. Jag kunde inte ljuga mer för mig själv. Jag bryr mig, vare sig jag vill eller inte.

Fotboll är en av dom sakerna som kan starta krig (El Salvador-Honduras, 1969 - Fotbollskriget) och få krig att stanna upp (Julafton, 1914, Belgien). Det om något borde bevisa hur viktig fotbollen egentligen är. Men jag tänker inte sitta här och predika om hur bra fotbollen är och att alla måste bli fanatiska fans. Det är något man föds till, enligt mig. Precis som att man föds till fotbollsspelare. Visst kan man träna upp sig så att man blir bättre, men du kommer aldrig ha den där sista, "magiska" touchen eller spelförståelsen om du inte föds med det i blodet. Jag påstår inte heller att jag själv är född till fotbollsspelare, utan jag är väl ett halvblod i så fall då jag varken är jättebra eller jättekass.

Svälten i världen, krig i diverse länder samt sjukdomar är viktiga saker att ägna sin uppmärkssamhet åt, naturligtvis, men om du någon gång vill göra något för att komma undan från verkligheten, är fotboll det allra bästa. Du glömmer totalt bort alla andra bekymmer och du är helt inne i matchen. Det spelar ingen roll om det är ditt favoritlag (du behöver inte ens ha ett favoritlag. Sånt utvecklas naturligt med tiden.) som spelar eller om det är ditt "hatlag". Du kommer fortfarande vara så inne i matchen att du inte bryr dig om något annat. Det första citatet längst upp på sidan är väldigt överensstämmande med detta.

Att säga att fotboll är viktigare än liv och död kan verka töntigt och fel, men det känns faktiskt så. Inte före eller efter matchen, utan under densamma. Ditt humör står och faller med resultatet och spelet i matchen. Det är fantastiskt! Du kan vara världens gladaste före matchen och vara sur som en Ä-gurka efteråt. Du kan vara sur och irriterad före, för att efteråt vara världens gladaste och alla världens problem känns avlägsna för en stund....tills du kommer ihåg dom igen. Då blir allt som vanligt och fotbollen går från att ha varit viktigast i världen till att vara viktigast av alla oviktiga saker igen. Citaten, någon? ;)

Du kan fråga vilken icke-fotbollsintresserad person som helst om hur det är att försöka få kontakt med en fotbollsintresserad som tittar på en match; det går inte!
Fotboll är en källa till stor glädje och stor sorg. men även en källa till våld. Det är våldet som är fotbollens baksida. Det bevisar ju hur mycket fotboll verkligen engagerar och även om våld är oerhört dåligt för fotbollens image, är det ju en väldigt liten del som utövar det. Dessutom är denna lilla delen inga "riktiga" supportrar utan bara svin som vill förstöra. Giljotinen för er, säger jag bara!

Som ett exempel kan jag säga att fotbollen är det enda som har fått mig att gråta sen jag va typ 10 år gammal. Jag har gråtit av lycka och av sorg. Fotbolen har gett mig många underbara stunder men också stunder då jag bara vill självdö eller gå i ide. Därför utfärdar jag nu en varning till alla som tänker engagera sig i fotboll, vare sig du tänker spela eller bara titta; om du inte har ett psyke och ett hjärta som klarar av och verkligen brinner för sporten fotboll, låt det va och låt oss riktiga fans föra fanan vidare!

Här har ni ett hjärta som brinner i alla fall..

Dagens låt: Markoolio - Sverige det bästa på vår jord (EM låten 2008)


image56

                                                             En passion! En Livsstil!

Kommentarer
Postat av: Markus

Bara att hålla med. Bra skrivet!

2008-05-20 @ 16:22:19
URL: http://www.speltipsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0