En riktig vän

Som ni kanske redan vet vid det här laget så får jag ibland så kallade infall. Just idag känner jag för att skriva något seriöst. Om ni inte vill läsa något seriöst råder jag er att sluta läsa nu och göra något annat..

Tro det eller ej, men jag tänker en hel del. Då tänker jag inte bara på bajs som vissa kanske tror, utan också på seriösa saker. Idag, på tåget från Vbg, satt jag och tänkte på hur man definierar en vän. Hur vet man att man är vän, och då menar jag verkligen en riktig vän, med någon? Är det helt enkelt att man har kul ihop och att personkemin stämmer? Är man vän med alla som man inte gökar med? Nä, det finns en annan definition, enligt mig, på hur man vet om man är vän med någon eller inte.

Du vet att du är vän med någon och att du verkligen tycker om den personen när ni bara kan vara. Du vet det när du kan vara med personen utan att du känner att du måste säga något. Du ska kunna sitta och bara kolla på TV utan att behöva säga något hela tiden för att undvika pinsam tystnad. Du ska kunna känna att du trivs i personens sällskap och att din vän trivs i ditt, utan att ni behöver säga det till varandra hela tiden (då och då skadar dock inte). Du ska kunna lita på att din vän verkligen är den han/hon utger sig för att vara, att han/hon bryr sig om dig och inte bara är med dig utav någon annan anledning. Du ska kunna se din vän i ögonen, le varmt mot honom/henne och få ett lika varmt leende tillbaka, utan att det känns konstigt eller påtvingat. Om du eller din vän känner sig nedstämd ska den andre finnas där och iaf försöka muntra upp. Försöka är nyckelordet där. Du ska helt enkelt känna att du trivs ihop med din vän och att du gärna spenderar tid ihop med honom/henne, utan att ni måste göra något speciellt.

Ta en titt på din vän och fråga dig dessa saker. Får du positiva svar på alla frågor har du hittat en riktig vän och jag råder dig att hålla hårt i honom/henne! Riktiga vänner är nämligen väldigt väldigt sällsynta..

Du vet ju hur du själv känner inför en annan person. Men hur kan man veta vad den andre personen känner för dig? Enkelt; du berättar för din vän att du verkligen tycker om honom/henne och om du får som svar att han/hon tycker om dig lika mycket....ja, ni förstår nog. Man får hoppas att båda personerna känner varandra såpass mycket så att dom kan se på varandra och veta detta automatiskt. Titta i ögonen; dom brukar avslöja en hel del..

Om jag har någon "riktig vän", undrar ni? Kort svar på frågan: ja.

Där har ni en riktigt djup reflektion. Ni som känner mig vet att jag har lätt för att tala om känslor (vilket inte alla har). Tycker om att prata om känslor och jag anser att det är nyttigt då man kan få reda på så mycket mer om en person då. Accepterar dock att vissa tycker det är jobbigt. Jag hoppas dock att någon känner sig träffad av detta inlägget och att det framkallar en positiv känsla. Det skrevs nämligen med positiva tankar som grund..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0