3 år till

Jepp, idag va jag hos studievägledaren. Vad jag ville fråga va vad jag skulle läsa, exakt, för att bli gymnasielärare. Jag fick svar. Först och främst kan jag ju konstatera att den terminen jag läste Franska och den terminen jag läste Allmän Språkvetenskap, är bortslösade. Dem har jag ingen nytta av, förutom att jag kan mer generellt sett. Sedan kan jag konstatera det studievägledaren, som för övrigt var väldigt kunnig och bra, sa; att för att bli lärare på gymnasiet krävs det att man har 180 poäng sammanlagt (6 terminer) i två huvudämnen + att jag sedan ska läsa den här kursen också, vilken varar över 90 poäng och tre terminer:



Den är mer inriktad på själva läraryrket med pedagogik och sånt.

Detta var väl inte helt oväntat, men det är ändå en hel del att ta tag i. Nu finns det dock en liten käpp i mitt lärarhjul. Nästa termin, alltså HT 2009, när jag egentligen ska fortsätta med Historia 31-60, finns det ingen Historia 31-60 i Halmstad. Den kursen fortsätter inte förrän i vår med Historia 61-90 som följer nästa höst. Detta gör alltså så att jag måste göra ett val. Antingen kan jag söka historiakursen på annan ort, typ Lund eller Göteborg. Detta för dock med sig att jag måste söka även historia 61-90 på annan ort och då kan jag lika gärna flytta, vilket jag gärna undviker. Ett annat alternativ är att jag läser upp det som saknas i Engelska 61-90 från förra terminen (7,5 poäng) och även läser en annan kurs här på högskolan samtidigt. Läsa upp Engelska 61-90 måste jag ändå göra så det är inga problem, men jag har ingen egentlig nytta av att läsa en annan kurs som inte har med historia att göra. Man skulle kunna se det som att jag "kastar" bort en termin. Jag får nämligen inte börja läsa 90-poängskursen ovan utan att först ha 180 poäng i mina två huvudämnen. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra ännu. Men det är lugnt, det är ju bara min framtid det handlar om :P

Om jag väljer alternativ nummer två, när jag väl har "kommit över" höstterminen i år, är det dock raka spåret fram mot läraryrket. Då kommer alla kurser på rad igen. Varför asen på högskolan väljer att förlägga fortsättningskursen i historia på våren förblir ett mysterium som endast hängtaskarna i högskolestyrelsen vet något om. En annan fråga är ju dock hur mycket studieskulder jag vill ha. Funderar på att, om jag tjänar bra i sommar, slopa lånet och bara ta bidraget. vi får se helt enkelt. Det verkar iaf som att det just nu är en liten lärarbrist, men att det inom en femårsperiod ska vara löst. Att historia dessutom kanske ska bli ett av kärnämnena gör ju inte saken sämre direkt då efterfrågan lär öka på historielärare då. Det enda som gör mig lite orolig är mina muntliga kunskaper i Engelska. Det mesta kommer jag lära mig allt eftersom jag lär ut till eleverna (man är ju liksom inte fullärd när man börjar som lärare), men den muntliga biten är något som växer fram. Jag skulle behöva leva i ett Engelsktalande land ett tag. Skulle göra mig gott då kraven på gymnasienivå är rätt så höga. Vi får helt enkelt se, som sagt. Jag är ju absolut inte kass på att prata Engelska, inte alls, jag är rätt så bra, men jag kan inte tala "flytande" Engelskasom vissa av lärarana på HUM, om ni förstår vad jag menar.

Nä, jag får tänka igenom detta och komma fram till ett beslut. Just nu lutar det iaf åt att jag slopar CSN-lånet, läser upp Engelska C här och läser något annat ämne vid sidan av. Vad det ämnet blir vette fan dock.

Jaja, nog om det för idag. Idag har jag också gymmat efter att ha blivit halvt dränkt av regnet (nu är det dock strålande solsken, klarblå himmel och 14 grader i skuggan). Sedan har jag även hjälp Charlotte att plugga. Läste om Rom idag och jag är rätt så bra på att lära ut märker jag så lärare är inget fel val ;)

Ikväll äter jag först wok med rulltårtan. Sedan ska jag kolla på lite CL igen. Arsenal fick ju ett bra resultat med sig igår i Villarreal efter Adebayors (give him the ball and he'll score) mega-kvittering. Mottagning på bröstet med ryggen mot mål och bicakleta i bortre hörnet. Porr!

http://www.youtube.com/watch?v=4wXj9lvyQqI

Nu ska jag kola på lite TV iaf!

Ha de!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jocke... jag har lösningen! Om det inte är alldeles för sent, så läs utomlands nästa termin! Om du pluggar i england, eller skottland (som det är lättare att få en plats i) så kan du öva på din muntliga engelska, och du kan säkert läsa upp din andra kurs på distans!



Ta-da! Linn's a genious!

2009-04-19 @ 17:37:07
Postat av: Jocke

Haha tack för förslaget, Linn, men det e tyvärr för sent att söka till utomlandsstudier nu. Vad jag hade tänkt va iaf att söka jobb utomlands nästa sommar typ.. :)

2009-04-19 @ 23:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0