Sådär..

Jupp, det gick la sådär på tentan innan idag. Det va väldigt mycket att plugga till den och det fick som konsekvens att man va tvungen att skippa vissa delar. 4500 år hade vi att läsa till tentan och det är väääldigt mycket! Sex frågor kunde man välja mellan och man skulle svara på fyra. 40 poäng va max och 24 G. Alltså räcker det att man har 6 poäng på varje fråga. Det finns en möjlighet att jag har det och det finns en annan möjlighet att jag inte har det. Skulle säga att detta är en klassisk 50-50 situation. Känns väl sådär. Satt i typ tre timmar så jag fick skrivkramp till slut :P

Första frågan jag svarade på handlade om en jämförelse mellan Sumerernas rike i Mesopotamien och Egyptiernas i Egypten. Vad som utmärker dem och vad det finns för likheter och skillnader. Allt på under två sidor skulle detta vara. Den tror jag att jag fick ihop rätt så bra. Kan mycket om Egypten sen innan och det är intressant. Nästa fråga handlade om antikens Grekland. Utmärkande saker kulturellt, socialt, politiskt och ekonomiskt samt dess uppkomst. Den frågan är fet, minst sagt. Två sidor va ju max så man fick prioritera vad man skulle skriva. Fick med det mesta. Tror jag missade lite på ekonomidelen bara.
Fråga tre handlade om vikingatågen. Först skulle man svara på vad som menades med vikingatåg, alltså vad dom innefattade (typ plundring, kolonisation mm.). Sedan skulle man skriva vad dom hade för följder i Skandinavium och i Europa. Den va rätt så svår, men jag tror jag fick med mycket bra fakta. Fjärde frågan handlade om den Europeiska feodalismen. Det va väl inte det roligaste ämnet dock, men jag kunde det rätt så bra. Först skulle man skriva vad den innebar. Sedan hur och varför den uppkom och sedan vad den hade för effekt i Norden politiskt och socialt. De två första gick bra, men den sista sket sig totalt. Men jag tror jag klarade den ändå. Pyramidmodellen satt i skallen, vilket hjälpte.

De två som jag inte svarade på hade med Renässansen och de Portugisiska och Spanska kolonisationerna att göra. Läste inte dom kapitlen så noga så jag gjorde nog rätt val på tentan ändå. Vi får se helt enkelt!

Annars finns det två möjligheter för ikväll; antingen träffar jag Johanna (om hon svara på Sms:et) eller så kollar jag på CL. Vilket somgår bra för mig. Är trött som en våldtagen gnu. Imon är det dessutom Roma-Arsenal och jag är redan nervös :P

Sedan vill jag göra reklam för festen på lördag också! Klockan 7 här uppe hos mig är det (en sen) inflyttningsfest för MJ (Martin Johansson alltså ;P). Kommer bli kuligt som fan. En av hans polare från de Småländska skogarna kommer ner också. Han är Chelsea-fan så vi får se hur det blir med det ;)

Men lördag vid 7 iaf! Be there or be..................öh...äh...somewhere else, I guess! Bastardos! :D


                                                                               Pyramiden



Dagens låt: Mike Oldfield - Portsmouth (kan sägas hur många ggr som helst; den är grymt vacker!)

Kommentarer
Postat av: martin

låter ju ändå som att du har lyckats rätt bra med tanke på va maSStig boken var..

robin kommer rustad med grekiska spjut och mesopotamiskt krigslynne! :P nej det blir nog rätt fredligt.. =D

2009-03-10 @ 19:57:18
URL: http://zacharias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0