En Gooners tankar

Jag brukar aldrig skriva krönikor, men idag känns det som att jag måste vädra lite tankar. Igår satt jag i soffan, full av förväntan, inför den andra delen av semifinalserien i Champions League mot Manchester United. Emirates Stadium kokade och det var röd-vita flaggor överallt. Ljudet måste ha varit öronbedövande. Låten som alltid spelas innan Arsenals matcher på ES, "The wonder of you" (Elvis Presley), dånade ut från högtalarna och alla sjöng med. Förutsättningar kunde inte varit bättre och allt som krävdes var ett enda mål för att ta det hela till förlängning.

De första sju minuterna var bra, riktigt bra. Arsenal spelade snabbt och ville verkligen framåt. Sedan kom kallduschen. Arsenals vänsterback, Kieran Gibbs (19 år gammal), halkar till när han ska rensa bort ett inspel och Man U:s Ji Sung Park gör 0-1. Uppförsbacke eftersom Arsenal nu måste göra 3 mål för att vinna. Tre minuter senare kommer nästa kalldusch. Arsenals målvakt Manuel Almunia står fel/missbedömer en frispark av Christina Ronaldo (som är en hora av sällan skådat slag). 0-2 och Mount Everest! Inte en chans att Arsenal ska göra 4 mål. Lite stake vill jag ändå att de visar, sitter jag och tänker (och skriker också för den delen!). Så blir det inte. Istället gör Ronaldo 0-3 i andra halvlek innan vi får uppleva lite skadeglädje då Fletcher blir utvisad efter att ha rivit ner Fabregas i straffområdet. Van Persie sätter straffen i krysset till 1-3. Inget att glädja sig åt dock. Matchen är slut..

Nu ska jag dock säga, innan jag säger något annat, att jag förvisso aldrig trodde att Arsenal skulle gå vidare. Men att åka ut på detta sättet, att vika ner sig så grovt, är inte acceptablet om man bär den fina, röd-vita Arsenaltröjan! Helt oacceptabelt! För att visa på vad jag tycker om Arsenals spelare just nu ska jag ta dem en efter en och bedöma dem efter deras insats igår:

Manuel Almunia (målvakt): ja, vad ska man säga? 0-2 målet SKA han bara ta. Jag hade fan tagit den med kuken om jag hade stått där! I övrigt måste ändå sägas att han var stabil och jag anser att detta är en världsmålvakt och att Arsenal har löst sitt målvaktsproblem.
Kieran Gibbs (vänsterback): halkar olyckligt vid 0-1 målet, som är avgörande för hela matchen enligt mig. Efter det fick psyket sig en knäck och han blev utbytt i halvtid. Hoppas att detta inte påverkar honom för mycket bara då han är väldigt lovande.
Kolo Touré (mittback): enligt mig väldigt stabil och hade inget att göra med något av baklängesmålen egentligen. Var typ den ende som försökte gå framåt. Kolo är Kung!
Johann Djourou (mittback): bra med fötterna. Sämre i luften. Var väl ok igår då han inte kunde göra så mycket åt Arsenals usla offensiv.
Bacary Sagna (högerback): helt ok. En grym värvning som kom förra säsongen för ett pris som inte alls var lika högt som det han egentligen är värd. Hoppas vi får behålla honom.
Theo Walcott (högerytter): utmanade lite i första. Helt värdelös resten av tiden..
Francesc Fabregas (innermitt): inga ytor alls att jobba på. Helt bedrövligt usel igår..
Alex Song (defensiv mittfältare): sämsta matchen i Arsenaltröjan?
Samir Nasri (vänsterytter): den ende som jobbar över hela banan. En mycket bra värvning!
Robin van Persie (anfallare): gjorde straffmålet, men annars helt värdelös..
Emmanuel Adebayor (anfallare): sälj genast! Har aldrig sett maken till en så loj och nonchalant spelare i Arsenal. Han jobbar inget för laget, står offside hela tiden och hans first touch ska vi inte ens tala om. Kunde lika gärna satt in någon från publiken på hans ställe. Den personen hade iaf kämpat!

Jag anser att Wenger ska vara kvar nästa säsong. Det som behöver ske är att Adebayor ska bort. Bendtner, som iaf kämpar livet ur sig varje match, ska få mer speltid, och att Eduardo ska spelas in mer. Sedan måste Arsenal försöka att hålla alla spelare friska så mycket som möjligt. Om vi får ha de flesta spelarna friska hela säsongen, kan det bli bra. Ta hem Senderos från Milan också! Tänkte skriva mer men jag blir bara deprimerad så jag slutar nu..

Kommer alltid att älska Arsenal, vad som än händer!

GUNNERS! FOREVER IN MY HEART!

Kommentarer
Postat av: martin

tycker det låter som bra tankar! jag hade lagt till följande:

-satsa mindre på diaby, eller sälj!

-köpa in en rutinerad(!) innemittfältare med ledaregenskaper

-använd alla pengarna ni fick för henry till att FÖRSÖKA köpa loss rasmus elm =D skojar bara..

2009-05-07 @ 17:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0